Isvägen över Kvarken 1940

Arkivens dag firas 2019 med det nordiska temat Gömt eller glömt.
Då passar det bra att presentera följande arkivhandlingar och artiklar.
Hur många vet att det fanns en 120 kilometer lång isväg mellan Vasa och Umeå under vinterkriget 1940?

I Torsten Nordström lilla arkivsamling finns det enda bevarade flygfotot av isvägen. I hans samling finns också den finska texten Gräsbekin tie, Torsten Nordströms lov från Väg och vattenbyggnadsstyrelsen och en del fotografier.

Sammanlagt lossades 1 441 ton varor i Vasa.
1 121 ton transporterades från Finland, i huvudsak cellulosa och papper.
Under tiden för Kvarkentrafiken genomfördes 779 lastbilstransporter.
Även ett mindre antal finska fordon och förare deltog i Kvarkentrafiken. Av de finska förarna utgjordes största delen av 16 reservister som transporterade nästan 100 000 liter bensin från Umeå till Vasa.
Sex lastbilar gick genom isen. En dödsolycka – föraren av en svensk plogbil.

Läs gärna den intressanta texten Eric Björklund skrivit om isvägen som är ett utdrag ur boken Kvarkentrafiken.

Klicka på bilderna så öppnar sig innehållet i ett nytt fönster och du kan lätt läsa texterna.

Sex män vid lastbilen AC-725

Meningen var att den första kolonnen från Holmsund till Vasa sku starta på morgonen den 17.2.1940. Då fick man ett meddelande från Vasa att staden bombarderades som bäst av ryska bombplan. Starten sköts fram så att kolonnen bestående av två lastbilar och en personbil anlände till Björkö kontroll punkt först klo 19. Inne i stan var man då först ca klo 21.

Återfärden skedde följande dag ungefär klo 14. Klockan 16.20 var man i Björkö och klo 17.55 fortsatte färden mot Valsörarna och vidare till Sverige.

När man åkte från Vasa körde man på isen till Replot och därifrån på isen till Björkö. Minn uppfattning är att fotot är taget på isen före man kom till Björkö. Solen lyser från höger så man är på väg till Sverige. Troligen är bilden från isen till Replot då var klockan ca 15. Solen går ner ganska tidigt den tiden på året i Vasa-trakten.

Lastbilen AC-725 var med i den kolonn som startade den 25.3. från Holmsund. Mitt på Kvarken brast isen under den andra bilen i kolonnen. Hela kolonnen stannade, inga människoförluster, men två lastbilar gick till botten. Ena bilen var just lastbilen AC-725. Den andra var AC-1126.